Search Al Quran Here / Cari Al Quran di sini

http://www.quranexplorer.com/quran/

Search This Blog

AlQuran

AlQuran
Tafsir Per Kata

Friday, May 8, 2015

Ayat AlQuran Yang Paling Menakutkan - Peringatan bagi yang lupa!

Ayat AlQuran Yang Paling Menakutkan

…..adapun yang paling menakutkan di dalam Al-Qur`an adalah ‘Fa man ya’mal mitsqaala dzarratin khairan yarahu, wa man ya’mal mitsqaala dzarratin syarran yarahu,’ (Riwayat As-Syairazi melalui Ibnu Masud r.a.)

Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! (Zalzalah:7) Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! (Zalzalah:8)

    Allah mengetahui pengkhianatan (penyelewengan dan ketiadaan jujur) pandangan mata seseorang, serta mengetahui akan apa yang tersembunyi di dalam hati (Al-Ghafir: 19).

Allah mahu kita melihat dan mengira sendiri apakah amalan kita melayakkan kita untuk ke syurga atau neraka.

    Al-Isra [14] (Lalu Kami perintahkan kepadanya): bacalah Kitab (suratan amalmu), cukuplah engkau sendiri pada hari ini menjadi penghitung terhadap dirimu (tentang segala yang telah engkau lakukan).

Al-Kahfi [49] Dan kitab-kitab Amal juga tetap akan dibentangkan, maka engkau akan melihat orang-orang yang berdosa itu, merasa takut akan apa yang tersurat di dalamnya dan mereka akan berkata: Aduhai celakanya kami, mengapa kitab ini demikian keadaannya? Ia tidak meninggalkan yang kecil atau yang besar, melainkan semua dihitungnya dan mereka dapati segala yang mereka kerjakan itu sedia (tertulis di dalamnya) dan (ingatlah) Tuhanmu tidak berlaku zalim kepada seseorangpun.

Ketika membaca hadits ini, Muawiyah bin Abi Sofyan menangis hingga jenggotnya basah, lantas ia pingsan. Ketika sadar, ia berkata, “Sungguh benar apa yang dikatakan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam saat beliau membaca ayat ini.”

Allah Ta’ala berfirman dalam surat Hud [11] ayat 15-16

“Barang siapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, niscaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna, dan mereka tidak akan dirugikan di dunia ini. Itulah orang-orang yang tidak memperoleh akhirat, kecuali neraka. Dan lenyaplah di akhirat itu apa yang mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang mereka kerjakan.”

Bertaubatlah dan kembalilah pintau taubat masih terbuka untuk kita.

No comments:

Post a Comment