Search Al Quran Here / Cari Al Quran di sini

http://www.quranexplorer.com/quran/

Search This Blog

AlQuran

AlQuran
Tafsir Per Kata

Wednesday, August 10, 2011

RAsulullah bagi panduan bagaimana Jika Ibubapa kita sudah meninggal tapi kita masih belum sempat/cukup memohon ampun dari mereka?

Assalammu'alaikum wbt,

Dalam tazkirah oleh UStaz Abdul Halim , Imam 1 KAmpung Idaman Pelabuhan Klang, sebelum tarawikh malam 10 hb Ramadhan, Ustaz berkongsi ayat A;Quran dan satu hadis yang lebih kurang bermaksud:

"Janganlah kamu berkata 'Uffin" atau Ah! (maksud meninggi suara kepada ibubapa mu ketika mereka tua dalam jagaan mu, rendahkan dirimu dan berbuatlah baiklah kepada mereka, dan berdoalah ,Ya Allah ampuni ku dan kedua ibubapaku dan kasihani mereka sebagaimana mereka mengasihaniku semasa aku kecil" maksud AlQuran.

Maksud hadis lebihkurang: "Jika ibubapamu telah meninggal dan kamu masih ingin dan perlu memohon ampun dari mereka, maka perbuatlah olehmu solat sunat selepas maghrib 2 rakaat pada malam Juma'at. Pada rakaat pertama dan kedua selepas AlFAtihah maka bacalah ayatul Qursi, AlIkhlas (Qulhuwallah), dan Al Mawazzatain ( Al FAlaq dan An NAs) yang setiap satunya dibaca 5 kali.

Kemudian selepas salam bacalah Istighfar lafaznya Astaghfirullah al 'Azim atau Astaghfirullah al 'Azim allazi lailahailla huwal hayyulQayyum wa atubu ilaih" sebanyak 15 kali. Niatkan ku hadiahkan untuk kedua ibubapaku, nescaya ini memadai untuk tujuan memohon ampun untuk kedua ibubapamu."

Semoga Allah menerima ibadah kita dan diterima ampun bagi kedua ibu bapa kita, marilah kita bersama amalkan. Marilah juga kita sebar2kan.

Wallahu'aklam bissawwab. Jika salah silap harap diperbetulkan.

Syed Salleh bin Syed Salim Al Attas.

No comments:

Post a Comment