Search Al Quran Here / Cari Al Quran di sini

http://www.quranexplorer.com/quran/

Search This Blog

AlQuran

AlQuran
Tafsir Per Kata

Monday, January 4, 2010

Cari Jodoh dengan ayat Al Quran

Assalammu'alaikum,
Amalkan baca surah Toha ayat 131 dan 132 selepas solat fardu mulai "Wa latamudanna'ainaika...." dan juga sebagai zikir.

Testimoni:

Saya dan adik saya amalkan dalam setahun kami dapat jodoh masing2.
Kawan saya seorang Doktor Dr Sh Khadijah (Sibu sarawak) telah kongsikan ayat ini dengan kakaknya yang telah ajarkan kepada kawan gurunya. Setelah amal guru ini dalam 30-40an 3 hari ada orang masuk meminang.

15 comments:

  1. bolehkah??? sy pon nak berjodoh juge... asyik xjadi je nih... risau...sobsobsob

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah cuba amalkan juga : solat hajat 12 rakaat, yakni dgn 3 salam. 4 rakaat 1 salam. Nabi Muhammad bagitau,"Sesiapa yanga ada hajat lalu bersolat 12 rakaat, hajatnya tidak ditolak' InsyaAllah.

    ReplyDelete
  3. saya harap-harap ketemulah jodoh saya....bimbang pun ada....umur dah meningkat....harap juga lah moga Allah percepatkan , dapat anak soleh solehah, semoga dapat keluarga sakinah....amin.

    ReplyDelete
  4. sekadar ingin bertanya..
    kenapa ayat ini?
    bila di baca pada pengertian dia, tiada pula saya nampak kaitan dengan jodoh.. jadi timpul perasaan ingin tahu untuk bertanya..

    sekian~

    ReplyDelete
  5. Kyo 9: Jodoh itu kan rezeqi juga. Pada firasat saya yang diberi Allah ilmu yg sedikit ini. Maksudnya seperti berikut:

    Perhiasan dunia itukan yang dikatakan RAsulullah "Perhiasan terbaik dunia ialah wanita(isteri ) solehah." " Dari sisi kami itulah yang lebih baik dan lebih kekal" maknanya rezeqi kita termasuk jodoh kita adalah dari sisi Allah tang terbaik dan akan kekal warisan dari keluarga serta anak soleh hingga akhirat.

    " Dan Suruhlah ahli/keluargamu solat.." Menyuruh kita menjadi pemimpin keluarga, dan keluarga asasnya ialah suami dan isteri! Dan yg belum bekeluarga nak suruh siapa? Suruhlah adik beradik dan staf2 sama2 kita bersolat berjemaah juga! DAlam ayat ini tersirat suruhan supaya orang bujang berkahwin supaya mempunyai ahli keluarga sendiri.

    "Kami(Allah ) tidak minta rezeki, bahkan Kami beri rezeqi pada mu dan akibat yg baik bagi org bertaqwa" = Kebanyakan manusia hanya yakin apa yg dia nampak dan usahakan saja, dia ingat kerja yang bagi dia rezeqi, bos atau majikan yang bagi gaji bagi dia rezeqi; etapi sebenarnya itu adalah assebab sahaja, Allah yang bagi rezeqi. Seperti kata Allah dalam firmannya "وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُ ۥ مَخۡرَجً۬ا (٢) وَيَرۡزُقۡهُ مِنۡ حَيۡثُ لَا يَحۡتَسِبُ‌ۚ وَمَن يَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ فَهُوَ حَسۡبُهُ ۥۤ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَـٰلِغُ أَمۡرِهِۦ‌ۚ قَدۡ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدۡرً۬ا (٣)

    sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), (2) Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu. (3)

    JAdi orang bujang yang merasa gajinya takut tidak cukup jika berkahwin , hendaklah yakin atas janji Allah.

    Kita juga kena yaqin dengan kata NAbi Muhammad "Orang yang berkahwin pahala amakannya digandakan 70 kali dari orang bujang"

    Wallahu'aklam.

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum,

    terima kasih untuk post ini. menarik. akan saya kongsikan dengan kawan2 yang lain. saudara amalkan ayat ini juga untuk jodoh?

    ReplyDelete
  7. Wsalam Lily: Ya saya amalkan sendiri juga.

    ReplyDelete
  8. Link ayatnya http://tanzil.net/#20:131
    Semoga semua berjaya mendapat pasangan sepadan dan bahagia dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah, terima kasih kerana sudi berkongsi.. Saya mohon untuk forward kepada sahabat-sahabat saya yang masih sendirian... Teirma kaish sekali lagi =)

    ReplyDelete
  10. Silakan berkongsi, semoga bahagia terus bahagia dengan pasangan dan bakal pasangan kita.

    ReplyDelete
  11. YA Allah "Tuhanku JAdikan aku tetap senantiasa istiqamah mendirikan solat, begitu juga keturunanku" MAri kita aminkan doa nabi Ibrahim ini. Allahumma Solli Ala Sayyidina Muhammad | اللهمّ صلّ على سيّدنا محمد

    ReplyDelete
  12. Ada UStaz tambah lagi satu amalan: Buatlah solat hajat 12 rakaat, kerana ada maksud hadis nabi "Jika seseorang kamu ada sesuatu hajat maka solatlah 12 rakaat, nescaya hajat mu tidak tertolak".

    Kaifiyatnya: Buatlah solat hajat ini dengan 3 salam, iaitu 4 rakaat, 4 rakaat, 4 rakaat.

    ReplyDelete
  13. PERMANENT DOCTOR NEEDED - URGENT !!!

    We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary RM7,000 (starting)
    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-

    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833

    ReplyDelete